CD RELEASE

Various Artists
Rio Baile Funk: More Favela Booty Beats
Katalognummer: AY CD 09
Vertriebe: Indigo (D), Universal (A), RecRec (CH)

Nach dem Welt-Erfolg der mittlerweile zum Klassiker avancierten Compilation Rio Baile Funk: Favela Booty Beats hat sich Daniel Haaksman noch einmal auf die Suche nach dem Funk aus Rio gemacht. Rio Baile Funk ist der Sound der Strassen von Rio de Janeiro´s Favelas. Kickende Booty Beats mit portugiesischen Raps, Electro Breaks und ein nonchalantes, kreatives Spiel mit Samples, die jeden Rechtsanwalt um den Verstand bringen würden sind die charakteristischen Merkmale dieser aufregenden Musik. Baile Funk spiegelt Brasilien wieder, den großen Schmelztiegel, eine Musik, die Funk, Miami Bass, Electro, HipHop, Freestyle und Bastardpop mit einander verbindet.

Und hier spricht ein Experte: „In der Zeit zwischen den Filmen Black Orpheus und City of God hat sich unsere Vorstellung des Lebens in einer Favela von Rio de Janeiro grundlegend geändert – und ebenso der dazugehörige Soundtrack. Jetzt ist die Zeit der Booty Beats, dem HipHop-Mutanten, den Du bestimmt schon irgendwo gehört hast – der rohe Groove mit abgefahrenen Breaks und gebellten Lyrics, die man nie ganz versteht – ein Sound, der Dich direkt in eine Party mit fetten Boxen in irgendeinem heißen, versteckten Slum von Rio entführt.

Rio Baile Funk begann zu einem Zeitpunkt, als auf den Black Rio Funk-Parties in den frühen Achtzigern mehr und mehr Hip Hop und Electro-Funk aus den USA gespielt wurde. Da eine Mehrzahl der Partygänger die Texte der amerikanischen Rapper nicht verstand, begann das Publikum selbst, sich auf die Texte einen Reim zu machen. Als die DJs begannen, Instrumental-Versionen der US-Importe zu spielen, übernahmen die lokalen MCs das Ruder und texteten ihre eigenen Raps – auf Portugiesisch. Die meist aus den Favelas stammenden MCs reimten über ihren Alltag: Sex (dem Vergnügen der kleinen Brieftasche), Verbrechen, Liebe, Knarren, Glauben und alles andere. Ende der Achtziger schließlich landete die Technik des Samplings in Rio und Rio Baile Funk nahm seinen Anfang als eigenständiges Genre.

More Favela Booty Beats malt ein musikalisches Bild davon, was in den letzten drei bis vier Jahren in Rio passiert ist. Präsentierte Vol.1 noch die größten Hits des Genres, ist Vol.2 mehr eine Momentaufnahme.

Mr. Catra, der James Brown der Booty Beat-Szene von Rio wird hier mit zwei seiner stärksten Tracks represented: dem freizügig sexuellen “Vem Nha Nha" und dem Anspruch auf Treue, “Cabelo Voa". Hätte Catra einen weiblichen Gegenpart, wäre es Deize Tigrona, die Dame aus Cidade de Deus. Zusammen mit Edu K ist sie auf dem Track „Sex-O-Matic“ zuhören. Ein Track, der hier in neuem Gewand auftaucht – geremixt von den DJs Mavi und Sany, zwei von Rio's best gehüteten Funk-Geheimtipps. Edu K ist der ungewöhnliche Fall eines weißen Punk-Rockers aus dem Süden Brasilens, der mit „Popozuda Rock'n'Roll“ zum Booty Beats-Star wurde. Der Titel wurde auf der ersten Ausgabe von Favela Booty Beats gefeatured und diente später zur Vertonung einer großen Fernsehwerbe-Kampagne von Coca-Cola in Deutschland. Später wurde der Song auf Man Recordings, dem Label von Daniel Haaksman, mit einer Reihe von Remixen wiederveröffentlicht.

Auch die Ladies mischen beim Rio Funk ganz vorne mit. Neben Deize präsentiert sich MC Sabrina, die junge Diva aus der Favela Morro da Providencia, mit ihrem wunderschön gesungenen „Eu Solto a Voz“, gefolgt von MC Cris mit „O Meu Marido Nao“, einer Warnung an alle „billigen Flittchen“, die Finger von ihrem Mann zu lassen. Die Jungs andererseits scheinen sich weniger für Treue und Ehrlichkeit, als für Sex und Fun zu interessieren.

More Favela Booty Beats hat noch viel mehr zu bieten: “Vascão 2000" von Dennis DJ, erschienen auf dem Furacão 2000 Label (dem beständigsten Soundsystem in Rio) ist eine interessante Bearbeitung der Hymne eines Fußballvereins mit den mutierten Miami Bass Beats = die Fusion von zwei der größten Leidenschaften der Stadt. Ausserdem dabei: Ein Proibidao, ein Track, der das Gangster-Leben in den Favelas glorifiziert. Mit seinen Pistolenschüssen und Avantgarde-Sample-Arrangement hört sich„Dedinho Pro Alto“ an wie ein Track des legendären Public Enemy-Produktionsteams Bomb Squad.

Fazit: Die Compilation bildet ein lebendiges und farbiges Bild von der größten, aufregendsten und oft paradoxen Party namens Funk Carioca ab. Nur dabei sein ist schöner.“

Silvio Essinger, Journalist und Autor von Batidão – Uma História do Funk (2005, Editora Record), einem Buch über die Geschichte der Booty Beats aus Rio de Janeiro Das ist die Kurzfassung der Liner Notes von Silvio Essinger, die vollständigen kann man nach dem Tracklisting lesen.

The liner notes

From Black Orpheus to City of God, the idea of life in a Rio de Janeiro favela has changed a lot. And so has its soundtrack. Now, It's time for the booty beats, the mutant hip hop that you probably listened to somewhere – the raw groove with mad breaks and shouted lyrics that you'll never be able to understand, driving you to an imaginary party with big speakers in some hot and hidden Rio slum. It's been a while since the DJs from the black music balls in Rio started the cut-and-paste with miami bass beats, African drumming, samba, Bahia carnival tunes and pop music – incredible sampling that goes from Front 242 to Dire Straits. Then, the MCs, most of them raised in the favelas, came with rhymes about their everyday life – which means sex (fun with no money), crime, love, guns, faith and everything else. With all this, you have the funk carioca, music that doesn't need no TV or radio to become popular – it only takes an MC and a DJ in a ball to spread the song. If the crowd enjoys it, they're gonna sing it, then the other MCs will sing it and history will be made.

More Favela Booty Beats paints a musical picture of what you'd listen if you lived in Rio in the last three or four years. Underground music that will reach you even if you don't want it – it´s something that urges to be listened, with its sound attack and lyrics that speak about things that may have just happened and will be lost if you take too much time to pay attention to it. Stuff so powerful that it went further than the people involved with it could ever imagine. Thanks to the same technological advances that made it possible for people in the favelas to have computers with simple but useful musical software, file sharing on the internet spread the groove to the world – soon, some well-connected DJs in Europe and America were mixing this unexpected music, that sounded as global as strangely local, with other off-centre pop genres as reggaeton and crunk.

It didn't took too long until the dancefloor people took notice of Rio's wild groove. And then compilations like Favela Booty Beats (2004) paved the way for funk to go truly global. More Booty Beats reflects on what happened in Rio ever since. One of the first tracks on this CD, "Rap de Caxias", by MC M DY, gives a good introduction. Over some beats that sound like a crossover of the musical heritage of Miami, Rio and Salvador, he names the stars of the funk carioca and the favelas they belong to: MC Galo (Rocinha), Cidinho & Doca (of "Rap da Felicidade" fame, from Cidade de Deus), Mascote (Vidigal), Mr. Catra (Boréu), Serginho (Jacarezinho)... Keep these names in mind – you'll hear from them further on.

Catra, the James Brown of the Booty Beats (powerful voice, sex machine, black philosopher, a mystic, a leader and a fierce non-conformist), is represented here by two of his strongest tracks: the overtly sexual "Vem Nha Nha" and the claim for loyalty "Cabelo Voa". If he had a women's counterpart, it would be Deize Tigrona, the lady from Cidade de Deus who had her track "Injeção" redone by Diplo and British MC M.I.A. as "Bucky Done Gun". She comes in a collaboration with Edu K that has the simple title "Sex-O-Matic" – a track that, by the way, appears here on a new version, remixed by DJs Mavi and Sany, two of Rio's best kept funk secrets. Edu is the unlikely case of a white avant garde rocker from the South of Brazil turned booty beats star by "Popozuda Rock'n'Roll" – the track which was featured in Favela Booty Beats and later was chosen for a big TV advertisement in Germany. Well, isn't this what globalization is meant for? Yeah! And, wait, there's more Mr. K on More Booty Beats: "Hot Mama", another track from his album Frenétiko, gets an insane remix by Bonde do Rolê, a bunch of white kids from Curitiba (a southern Brazilian city) whose reckless crossover of booty beats and rock draw the attention of Diplo, who's just produced their new album for an international release.

The boys are alright. But the ladies are doing it for their selves in Rio Funk. Alongside Deize, comes MC Sabrina, the young diva from the favela Morro da Providência, with the beautifully sang "Eu Solto a Voz". And then MC Chris with "O Meu Marido Não", a call for the nasty girls not to mess with her husband. The boys, on the other hand, don't seem to be interested in fidelity more than they are in having lots of sexual fun. Os Magrinhos (The Skinny Ones), a bonde (a kind of group with MCs and dancers) of Parque União favela, brings the "Japonesa", making double sense jokes with the name of a Japanese girl – pure teenage bullshit. And there´s also "Toma Dengosa" (by Bonde do Vinho, from Cidade de Deus, with a very well known sample), "Perereca Pra Frente, Perereca Pra Trás" (dy DJ Victor Junior, with lyrics that makes some bizarre methapor for sex comparing pussies to frogs), "Dança do Rodo" (with Moleque Manhoso & Bonde do Vinho, remixed by Dennis DJ) and the incredible "É Só Sentar", by MC Cula (ex-Tan & Cula), with its country & western and folk Brazilian Music samples, praising the joys of having sex in the horse-riding position. It's the Kama Sutra with beats!

And there's still more music to keep you busy with More Favela Booty Beats. "Vascão 2000", by Dennis DJ, released on the label of Furacão 2000 (Rio's most enduring sound system) is a curious reworking of a football team hymn with the mutant Miami bass beats – the fusion of two of the city's biggest passions. If it doesn't move you, surely the rhythm fuelled "Jiu Jitsu", "Catita" and "Dança do Dedinho" (with gunshots making the breaks – a terrifying but real situation in Rio) will. With all these tracks, you have the vivid and colourful picture of what is to be inside this big, exciting and often paradoxical party called Funk Carioca. Better than this, only actually being there – which, as a carioca born guy, I proudly recommend to anyone with blood still running on their veins and arteries.

Silvio Essinger, Journalist and writer of Batidão – Uma História do Funk (2005, Editora Record), a book about the history of the booty beats in Rio de Janeiro.

TRACKLIST


01 Dennis DJ "Vascao 2000"
02 MC MDY "Rap de Caxias"
03 Mr. Catra & MC G3 "Cabelo Voa"
04 Os Magrinhos "Japonesa"
05 DJ Sandrinho "Berimbau"
06 Isaac DJ "Jiu Jitsu (Montagem)"
07 MC Sabrinha "Eu Solta O Som Da Voz"
08 MC Cula "E So Sentar"
09 Mr. Catra "Vem NhaNha "
10 Veronica Costa "Desce Glamourosa"
11 EDU K feat. Deize Tigrona "Sex-O-Matic" (DJ Mavi+DJ Sany Mix)
12 Juliana e as Fogosas "A Bocquinha É Minha"
13 MC Cris "O Meu Marido Nao"
14 MC MDY "Perrereca Pra Frente"
15 DJ Disconhecido "Dedinho Pro Alto"
16 Moleque Manhoso & Bonde Do Vinho "Dança Do Rodo"
17 Bonde Do Vinho "Toma Dengosa"
18 Roque Bolado "Catita"
19 Voltair "Cleck Cleck Boom"
20 EDU K "Hot Mama" (Bonde Do Role Mix)
21 MC Marcinho "Favela"

MORE ESSAY
BAILE FUNK

CD

Baile Funk Vol. 1
CD

Baile Funk Vol. 2